vineri, noiembrie 28

Tropa de Elite (2007)

imi e greu sa vorbesc despre The Elite Squad (2007). imi e greu pt ca e delicat sa faci afirmatii despre mahalalele din Rio. situatia de acolo e atat de scapata de sub control incat doar masurile extreme mai pot restabili ordinea. insa masurile extreme implica uciderea de oameni. daca inchizi ochii si lasi lucrurile asa acum sunt nu e bine pt ca mor oameni si creste coruptia si consumul de dorguri. daca nu inchizi ochii si aplici masuri extreme tot mor oameni. si sa iei decizii asupra vietilor oamenilor e foarte delicat. bine...eu as putea spune ca din doua rauri il aleg p'ala mai mic si am incheiat povestea, dar nu toata lumea e asa.
asa ca daca spun despre filmu' asta ca "mama ce film tare am vazut, cu niste super-politisti care rezolva orice problema si curata Rio de mafioti si politisti corupti" ar insemna ca sunt de acord cu actiunile lor sangeroase. dar daca as spune "nu mi-a placut filmu' ca prea exagereaza aia cu impuscatrile si trag asa fara mila, instigand telespectatorii la violenta" ar trebui sa blamez filmul pt ca instiga oarecum la violenta, la un Counter-Strike real. acum ma simt de parca imi vine sa iau un pistol si sa-i impusc pe toti raufacatorii care imi ies in cale deoarece asa am vazut eu in film ca se face.
adevaru' e ca situatia e nasoala in Rio. lorzii drogurilor fac legea, politistii sunt corupti si mana-n mana cu traficantii carora le ofera protectie si chiar le vand arme ca sa se impuste intre ei mai tarziu. iar filmu' asta prezinta situatia din perspectiva unui capitan BOPE, BOPE fiind o brigada speciala a Politiei Militare care are ca scop restabilirea ordinii si interventia armata acolo unde politia a dat gres sau a fost prea corupta si a inchis ochii.
daca ma gandesc obiectiv la filmu' asta n-as putea spune ca e foarte stralucit. e si el acolo un film ok despre politisti care se confrunta cu situatii exceptionale. doar situatiile fac filmul sa rasara, ca asa filmul e unul obisnuit. dar daca ma gandesc subiectiv, ca mie asa imi place sa analizez filmele, ma confrunt cu problema morala descrisa mai sus.
i-am dat nota 7! i-as fi dat 8, dar nu vreau sa-l promovez in fata celor care nu stiu ca atunci cand trece glontul prin mori definitiv.

2 comentarii:

  1. nu stiu ce versiune a filmului ai vz, dar traducerile existente sint cam varza, si nu o zic eu, o zic brazilienii. "bope" este swat brazilian si nu are legatura cu armata si politia militara ca prin alte tari. asa se cheama la ei politia= politia militara. acu citiva ani la campionatul swat, bope o iesit pe locul 3 dupa swat-usa si swat-israel.
    rio e ok, nu e chiar atit de negru, am fost 5 zile acolo, cu lumea pe strada etc, nici o prob, e drep ca nu fui prin mahalele sa ma plimb, dar trecui cu masina prin ele si nimica. oricum oficial sint cam 700 de "favelas" in rio.

    RăspundețiȘtergere
  2. da, BOPE este SWAT brazilian, dar wikipedia zice ca tine de politia militara. io unu' nu stiam ca la brazilieni politia e totuna cu politia militara.
    intr'adevar, titrarea e tare slaba :)
    se spune in film ca procedura de recrutare a cadetilor BOPE este mai dura decat cea a SWAT Israel ;)

    io n-am fost la Rio, da' am vazut ceva documentare despre viata din favelas si de acolo stiu ca e tare nasol sa pui piciorul acolo. tu ai fost cu masina si astfel ai avut picioarele protejate :)

    RăspundețiȘtergere

fii sincer(a)!