vineri, ianuarie 18

vai de parintii care n-asculta de copii

sambata trecuta am avut ocazia sa ma intalnesc cu doi baieti pe care-i stiam de cand eram mic. suntem vecini la tara, la mamaie. venisera cu tataie la sefa, ca sa fie indrumati inspre scoli si viata. fiecare le spunea ce stia mai bine, ca sa faca arhitectura pt ca e o facultate frumoasa, sa faca dreptul pt ca se castiga bine, sa faca ingineria pt ca in tara e lipsa de experti.
iar ei spuneau ca nu stiu ce vor si ca habar n-au ce le place.
cel mare e in anul II la facultatea de chimie, iar cel mic e a 12-a si peste cateva luni tre' sa dea admiterea la facultate. insa el habar n-are ce-i place sa faca. din cate a spus el si frateso, lui ii place sa invete. sa invete a prost, zic eu.
de cate ori venea discutia despre Andrei si Laurentiu mamaie imi spunea ce rezultate bune au ei la scoala si olimpiade, cat de bine invata si cum ii bate măsa daca nu iau note bune. ma simteam prost cand auzeam asta. n-am fost un elev eminent, n-am fost un elev rau, I was just regular. de cate ori auzeam de cei doi trebuia sa ma simt prost pt ca rezultatele mele la scoala nu puteau fi comparate cu ale lor.
nu degeaba am scris mai jos, "m-am nascut inteligent, educatia m-a prostit"! la ce bun ca baietii astia doi au invatat toata viata lor daca au ajuns oameni mari si NU STIU CE LE PLACE?! nu mi-a venit sa cred cu cata sinceritate spuneau ca nu stiu ce hobby-uri au, ca nu stiu ce materie ii face sa se simta impliniti, ca nu stiu ce sa faca in viata.
asta mare e la facultatea de chimie, a plecat deja in Franta cu o bursa pe 6 luni. dar lui nu-i place chimia, nu-i place sa stea in laborator, nu-i place sa faca experimente. aluia mic ii place sa stea toata ziua cu cartea in mana, dar nu de literatura, si sa citeasca intr-una materiile pe care le are la scoala. iar cand il intrebi care-i place mai mult, nu stie. macar de ar sta cu cartea-n fata degeaba si ar visa cai turcoaz pe pereti si tot ar fi mai bine decat sa citeasca degeaba manualul, sa-l memoreze si sa nu-i ajute la ceva.
or sa termine facultati cu note mari si or sa ia pula-n mana pt ca odata iesiti in lume, in sistem, nu vor mai avea manuale de tocit, ci viata de trait si de indurat. i-am zis lui Laurentiu sa se dea bine pe langa francezi, sa le arate ca invata repede, ca e expeditiv, descurcaret (chiar daca nu-i place chimia a reusit sa ia bursa in Franta ca s-o invete) si poate se lipeste de ei p'acolo si isi gaseste un post de laborant, asistent. dar cum sa faca el asta daca nu-i place, mi-a spus. pe Andrei l-am sfatuit sa invete o limba straina si sa se faca traducator pt ca asa are ocazia sa citeasca mult si sa si castige bani din asta. dar el nu citeste literatura si nici nu-i place vreo limba straina. mda...
ce as putea eu sa mai spun acum inafar' de muie la parinti? nimic! i-au obligat sa invete, i-au lipsit de viata ca sa se spele cu ei pe cap cand s-or face mari. adevaru' e ca traiesc intr-o familie modesta, cu origini rurale si cred ca nu foarte culte. probabil ca măsa ii ameninta cu bataia ca sa invete si sa se faca oameni mari asa cum nu e ea cu tatal lor.

e trist sa nu stii ce-ti place...

la ce bun sa fii om mare daca nu ai o viata pe care sa o traiesti si pasiuni pe care sa le indeplinesti? au si parintii dreptate cand incearca sa faca din copii ceea ce nu au reusit ei sa ajunga si cand vor ca viata acestora sa fie mai prospera. dar oare asta isi doresc copii? nu trebuie sa fii urmat scoli inalte ca sa observi ce le place copiilor tai, la ce sunt ei buni. insa trebuie sa ai un pic de bun-simt si incredere in ei ca sa-i lasi sa-si traiasca copilaria, sa descopere viata cu propriile maini, sa invete singuri unde e pragul de sus si de ce cacatul murdareste hainele. viata propriului copil nu este orgoliul parintelui si oricat de mult isi doresc parintii asta, copilul nu este insigna lor. fiecare se reprezinta pe sine si fiecare traieste ce isi doreste. (asta nu inseamna ca odraslele se vor desparti de parinti pt ca dragostea de familie e de obicei nascuta si neconditionata)
nu am copii, dar imi plac si imi doresc. insa nu-i voi creste ca pe Laurentiu si Andrei sau cum au incercat ai mei sa o faca cu mine si sora-mea. exista in mine o frustrare legat de asta, dar imi iubesc parintii si trec peste greselile lor. insa eu n-am de gand sa le fac!
din experienta mea personala am observat ca cei mai buni copii sunt aia nazdravani, care au ascultat mai putin de parinti si mai mult de instinctele propri sau care au avut parte de o educatie in concordanta cu spiritul lor si nu una impusa. cel mai grav lucru e sa-i tai aripile propriului copil, sa-i repugni sentimentele si sa-i infranezi dorintele. copii nu trebuiesc impinsi, trasi sau fortati. ei trebuiesc dirijati pana invata sa mearga si singuri. ca la mersul pe bicicleta: ii explici cum sa tina picioarele pe pedale, care e mecanismul, il impingi cateva sute de metri dupa care il lasi sa se descurce singur iar cand o fi sa cada ii dai un prosop sa se stearga si incurajarea ca data viitoare va merge mai bine.
lucrurile bune in viata nu sunt cele gratis, ci alea pt care ai muncit.
iar experienta de viata trebuie sa fie cel mai notabil castig al unui om, ca de sfaturi e plina lumea.
parintii ar trebui sa-si lase copii sa isi traiasca viata proprie, nu pe a lor!

7 comentarii:

  1. dupa ce o sa ai vreo doi copii la varsta scolii te astept cu o postare pe aceeasi tema:))

    RăspundețiȘtergere
  2. nu cred ca ai inteles ce am vrut eu sa spun mai sus. poate nici nu am fost indeajuns de elocvent...

    stiu cum sunt copii la varsta scolii pt ca si eu am fost si am mai avut-o sub observatie si pe sora-mea. si ce daca or sa faca prostii? foarte bine! sa fie liberi, sa experimenteze si sa-si dea singuri seama de ce e bun si rau. evident ca nu e de joaca cu alcoolul, drogurile, tigarile si sexul neprotejat, dar un sfat bun la timpul potrivit cred ca ar face mult bine.
    poate ca or sa ma exaspereze si or sa-mi faca peri albi, insa viitorul lor e mai important decat orice. no pain, no gain!

    RăspundețiȘtergere
  3. E bine să-i laşi pe copii să greşească. Nu sunt aşa de deştepţi ca să înveţe din greşelile altora şi nici aşa de lipsiţi de orgoliu pentru a învăţa din sfaturile părinţilor. Pe mine aşa m-au lăsat părinţii şi cred că foarte bine au făcut. Mi-au dat cei şapte ani de acasă şi m-au lăsat să descopăr lumea. De'abia acum înţeleg cât de greu trebuie să le fi fost şi câte griji şi-au făcut şi încă îşi mai fac. Dacă vrei să te iubească copiii când îi creşti şi să te urască după aceea, dă-le ce vor. Dacă vrei să te urască până cresc şi să te iubească după aceea, dă-le ce le trebuie. Dacă vrei să te urască mereu, dă-le ce vrei tu.

    RăspundețiȘtergere
  4. 1.Scuze pentru iesirea de pe blogul meu, te-am inteles intru-totul alt mod.

    2.Revenind la postul tau, in special la prima parte. Un draft care sta in blogul meu de mult se numeste ''Viitorul sta in servicii''. Nu l-am mai postat pentru ca zeci de alti oameni au scris pe tema. Exemplul cel mai elocvent de viitor al serviciilor este Institutul Politehnic : Sunt mii de studenti in prima faza (5000 si ceva daca nu ma insel, in generatia mea). In anul doi ajung cam 70% (cifra deloc exagerata). Termina numai 50% dintre care mai putin de 5% (din aia 50%) ajung sa lucreze in domeniul respectiv. De ce ? Pentru ca salariile sunt mici pentru cei care nu sunt cu adevarat foarte buni, iar marea masa de oameni care urmeaza facultati ''reale'' o fac pentru ca sunt debusolati si pentru ca parintii lor au niste conceptii depasite cu vreo 20 de ani. Serviciile sunt viitorul pentru simplul fapt ca nu se intrevad inca sisteme computerizate care sa le inlocuiasca. Nu spun ca meseriile de inginer (in diverse domenii, tata e automatist) n-ar fi ok sau n-ar fi buna platite dar ele se aplica numai celor buni si foarte buni, adica unui mic procent. Nevoia de oameni este in scadere drastica in domeniile de gen.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mi se pare penibil ca am ajuns pe pagina asta si sa citesc un articol idiot scris de un frustrat. Ma tu toata viata ai fost in umbra celor 2 si acum cica ai gasit motiv sa te simti superior. Sa-ti spun ceva, nu esti. Ai ramas un nimeni, nu ai realizat nimic in viata si incerci printr-o tentativa PENIBILA sa denigrezi munca altor oameni. SI apropo, nu mai incerca sa folosesti cuvinte care ti se par interesante ca se pierde sensul frazei. P.S. Esti un frustat si un idiot.

    RăspundețiȘtergere
  6. Penibilule, in caz ca mai treci p'aici, cuvintele urmatoare sunt pt tine. sper sa le intelegi.

    n-am cum sa fiu in umbra lor pt ca nu avem aceleasi preocupari, nu activam in acelasi domeniu, nu concuram pt acelasi scop, nu facem aceleasi facultati si nu avem aceleasi precocupari ca sa putem fi comparati in vreun fel, astfel incat sa stabilim care in umbra cui e. nici macar nu m-am gandit ca le-as fi superior, daramite sa mai si scriu asta. daca citeai atent ai fi observat ca, intr-un anumit fel, eu si cu ei am avut parte de aceeasi "educatie".
    "munca altor oameni" spui tu. eu stiu ca in urma muncii trebuie sa culegi roadele, ca daca nu culegi ceva se cheama ca ai muncit si ai pierdut timpul degeaba. ori ce roade vor culege parintii baietilor respectivi cand ei singuri si cu gura lor spun ca nu stiu sa faca ceva si nici macar nu se simt bine facand ceea ce totusi fac? care este rezultatul muncii lor?
    scopul scrierii mele nu a fost sa denigrez, ci sa-mi scriu parerea despre situatia respectiva. nu am urmarit niciun scop decat acela de consemnare a ideilor mele (scopul general al acestui blog).
    nu stiu daca ma cunosti, dar nu ai de unde sa stii daca eu am realizat sau nu ceva in viata. criteriile tale de definire a unei realizari probabil ca nu se pliaza pe ale mele. ori reguli universal valabile de stabilire al gradului de realizare al unui om, nu exista! deci, din punct de vedere logic, afirmatia ta este un fâs.
    da, recunosc ca folosesc cuvintele intr-un fel care pt altii ar parea ciudat si greu de citit (cu toatea astea, trei oameni au raspuns la postul meu...). imi place sa scriu asa cum imi vin ideile si cuvintele, imi place sa le las sa curga. de cate ori am dubii asupra intelesului unui cuvant il verific in DEX si daca sensul lui are legatura cu enuntul meu, il bag. nu-mi place sa scriu monoton. Umberto Eco a spus ceva de genu' "nu te intreba ce a scris scriitorul, ci te intreaba ce a vrut el sa spuna" ;)
    frustrat nu sunt de nicio culoare, stai tu linistit. am grija sa-mi fac toate poftele si sa fiu un om fericit astfel ca numai frustrat nu-mi poti spune ca sunt.

    apropo...eu nu scriu articole.

    RăspundețiȘtergere
  7. tot pt domnul penibil:

    stiu ca in postul meu am facut referire la o frustrare d'a mea. dar pt ca nu este una de care sa ma lovesc mereu uit ca o am si de aceea mai sus am zis ca nu am frustrari.
    si pt ca am reusit sa n-o mai bag in seama ea nu mai inseamna multe pt mine, decat o buna invatatura pt viitor. as putea chiar sa ma consider norocos ca eu am invatat deja asta :D

    RăspundețiȘtergere

fii sincer(a)!