sâmbătă, ianuarie 12

Unforgiven (1992)

film noir, drama, road movie, thriller, love story si totusi western. in Unforgiven (1992) se regasesc toate. si toate intr-un mod echilibrat, dupa o reteta bine gandita de Clint Eastwood. mi-a placut foarte mult filmu', chiar daca eram la a doua incercare si simteam ca si de data asta o sa-l abandonez pt ca prima jumatate de ora e tare plictisitoare. filmul nu este un western clasic, spaghetti, in care armele se aud la fiecare 7 minute, caii necheaza si alearga de parca ar veni Apocalipsa iar oamenii mor de te intrebi cum de au gasit atatia figuranti.
Unforgiven
nu e facut pt a fi un western, ci pt a povesti despre cat de greu e sa te lupti cu fiara si sălbăticia din tine, de cine e nevoie ca sa o domesticeasca si ce nu trebuie sa se intample ca digul care o stavileste sa sara in aer. cel putin eu asa l-am vazut.
de neuitat, omenos, nemilos asa poate fi caracterizat William 'Bill' Munny (Clint Eastwood). acum este un tata devotat, vaduv si asezat la casa lui, dar odata demult "a ucis femei si oameni, a ucis cam tot ce umbla si se taraste". insa acum are nevoie de bani pt a asigura viitorul celor doi copii ai lui. impreuna cu Ned Logan (Morgan Freeman) si un pusti teribilist si chior va pleca sa omoare 2 cowboy care au hăcuit o prostituata si sa primeasca recompensa de $1.000. in calea lor se va pune seriful Little Bill Daggett (Gene Hackman). Munny si Ned sunt vechi prieteni si impreuna au facut multe. insa anii au trecut peste ei si nu mai sunt atat de rai pe cat erau odata. lui Ned cel putin ii va veni greu sa-i omoare pe cei 2 dar lui Munny ii va fi mai usor pt ca acasa il asteapta cei doi copii dar si pt ca "vechile obiceiuri mor greu". pe cat de usor ii va fi cu cei 2, pe atat de natural se va razbuna pe cei care vor reusi sa descatuseze bestia din el.
odata trecuta prima jumatate de ora din film, actiunea si suspansul incep sa creasca. m-am ridicat din pozitia confortabila in care ma asezasem si m-am pus in capul oaselor pt a fi mai atent si pt a nu pierde vreo bucatica din actiune. suspansul creste incet, lin, asemeni unui balon cu heliu care se ridica pana cand face poc! si atunci sa te pregatesti sa fii uimit si incantat deopotriva.
povestea, viata personajelor sunt completate de muzica, atmosfera si indemanarea regizorala a lui Clint Eastwood. totusi, sunt cateva faze prost jucate sau a caror logica nu am gasit-o, dar nu reusesc sa strice placerea vizionarii lui Unforgiven. ploua mult si apasat in film, ca in poeziile lui Bacovia, iar starea sufleteasca pe care ti-o lasa experienta vizionarii e parca desprinsa din acestea.

"Era o femeie tânără şi frumoasă, dar nu lipsită de perspective. De aceea i-a frânt inima mamei sale căsătorindu-se cu William Munny, tâlhar şi ucigaş vestit, un om impulsiv şi plin de vicii. Ea a murit, dar nu de mâna lui cum se aştepta mama ei, ci de vărsat de vânt.
.......
Câţiva ani mai târziu, doamna Ansonia Feathers a făcut o lungă călătorie spre Comitatul Hodgeman pentru a vizita locul de odihnă al fiicei sale. Doamna Feathers n-a găsit nici un semn care să-i arate de ce singura sa fiică s-a măritat cu un tâlhar şi ucigaş vestit, un om impulsiv şi plin de vicii."
inceputul si finalul filmului. aparent fara nicio legatura cu ceea ce e între...

i-am dat nota 9.
e al 889-lea film anexat in lista mea de pe IMDB. cand am intrat pe site am dat de un poll cu "western-ul favorit dintre filmele din Top 250" :D

2 comentarii:

  1. Daca ti-a placut Unforgiven (unul din westernurile mele preferate), atunci sigur o sa-ti placa si The Searchers :)

    RăspundețiȘtergere
  2. o sa-l vad in week-end, cum te-am instiintat ;)

    RăspundețiȘtergere

fii sincer(a)!